Parafia Greckokatolicka pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Górowie Iławeckim

Нові норми Постів!!!

post2

Проповідь Патріарха

Ostatnio dodane

×

Wiadomość

The mail function has been temporarily disabled on this site, please try again later.

The mail function has been temporarily disabled on this site, please try again later.

The mail function has been temporarily disabled on this site, please try again later.

The mail function has been temporarily disabled on this site, please try again later.

The mail function has been temporarily disabled on this site, please try again later.

IKONOSTAS

Udostepnij

krzyz

IKONOSTAS AUTORSTWA JERZEGO NOWOSIELSKIEGO W CERKWI GRECKOKATOLICKIEJ W GÓROWIE IŁAWECKIM


Ikonostas w cerkwi greckokatolickiej w Górowie Iławeckim, powstawał w latach1983-1984. Styl, jaki przypisuje się jemu to najnowsza sztuka ortodoksji. Nietypowe rozwiązanie artystyczne Nowosielskiego formą ikonostasu nawiązuje do południowowschodnich korzeni. Jest to ikonostas w formie niewysokiej przegrody. Na murowanym, ceglanym cokole postawiono drewnianą konstrukcję. Ikonostas dzieli się na siedem osi oraz składa się z trzech rzędów. Poszczególne osie oddzielone zostały czarnymi słupkami o okrągłym przekroju oraz sześcioma tondami z wizerunkami aniołów i krzyżem pośrodku.

 

W ikonostasie mieści się troje drzwi, w centrum carskie wrota z przedstawieniami czterech ewangelistów oraz ze sceną Zwiastowania w górnym polu. Na drzwiach diakońskich przedstawiono całe postaci św. Szczepana po prawej oraz Melchizedeka po lewej. Pierwszy rząd ikon miejscowych zgodnie z tradycją przedstawia (patrząc od lewej strony) ikonę Św. Mikołaja Cudotwórcę, Hodegetrię, Chrystusa Pantokratora oraz ikonę świątynną czyli Podwyższenie Krzyża Świętego. Ikony te z obu stron otaczają całopostaciowe wizerunki świętych w kompozycji dwustrefowej: pośrodku ojców kościoła, po lewej stronie proroków
i królów, zaś po prawej apostołów. Drugi rząd ikon Nowosielski przewidział dla umiejscowienia ikon świątecznych, które zgodnie z przyjętą tradycją przedstawiać miały sceny z życia Chrystusa i Matki Bożej. W górowskim ikonostasie umieszczono jednak wyłącznie wybrane epizody z życia Chrystusa. Również liczba ikon została zmniejszona do sześć (zamiast 12). Ikony umieszczono w kolejności przypadających świąt. Patrząc od lewej strony widzimy następujące ikony: Boże Narodzenie, Chrzest w Jordanie, Przemienienie na Górze Tabor, Wjazd do Jerozolimy, Zstąpienie do otchłani oraz Wniebowstąpienie. Trzeci rząd stanowią wspomniane wizerunki archaniołów, umieszone nad kolejnymi osiami ikonostasu. Autor ikonostasu, półpostaciowe ujęcia en face zaprezentował w tondach w kolorystyce czerwieni i ciemnych brązów.
Czytając od lewej strony widnieją: Barachiel, Uriel, Sariel, Rafał, Michał oraz Gabriel. W centrum tych wizerunków, tuż nad carskimi wrotami, umieszczono ikonę Ostatniej Wieczerzy, przedstawiającą Jezusa oraz uczniów zgromadzonych dookoła stołu.
Tło namalowane zostało w szaro – niebieskiej tonacji, a architektura i stół w tonacji rozbielonego błękitu z elementami czarnymi oraz brunatnoczerwonymi.

schematIkona otoczona została białą ramą o płaskim profilu. Zgodnie z tradycją ikonostas zwieńczony został dwubelkowym krzyżem ołtarzowym. Ikona ta przedstawia wizerunek Chrystusa Ukrzyżowanego, z wizerunkami Matki Bożej i św. Jana
w prostokątnych, niebieskich polach, będących zakończeniami ramion krzyża.
Na szczycie zaś umieszczono medalion ze sceną Zstąpienia do otchłani. Tło krzyża wypełnione zostało czerwonym kolorem. Kolorystyka całego ikonostasu jest jasna, pastelowa, tło białe z czarno- niebieskim ornamentem geometrycznym, ikony z białymi tłami, utrzymane w kolorystyce rozbielonych błękitów, żółcieni, szarości, fioletów
z czerwonymi i czarnymi akcentami barwnymi.

             ikonostas gorovo

Ikonostas Nowosielskiego w górowskiej cerkwi formą i kolorystyką nieco odbiega od tradycyjnych założeń. Jest skromny i oszczędny w dekoracji. Zawiera trzy rzędy, a nie pięć, jak przyjęto. Jego szerokość liczy 1250 cm, a wysokość 313cm. Dodatkowo 360cm wysokości oraz 230cm szerokości posiada krzyż ołtarzowy, który umieszczono na środkowej osi przegrody. Rozmiary ikonostasu stanowią zasadniczą jego cechę, w odniesieniu do gotyckiego wnętrza świątyni, ale mimo to idealnie wpisuje się on w całość aranżacji. Przed rozpoczęciem realizacji artysta nigdy dotąd nie miał okazji przyjechać do Górowa Iławeckiego, aby obejrzeć wnętrze świątyni. Nowosielski znał ją wyłącznie z fotografii. Poszczególne ikony powstawały w pracowni artysty, a następnie zostały przewiezione do Górowa i montowane na przegrodzie. Nowosielski lubił tę realizację i odnosił się do niej z szacunkiem, jednak bardzo żałował, że nie znał tej cerkwi wcześniej. Być może ujrzelibyśmy zupełnie inną koncepcję zagospodarowania przestrzeni górowskiej cerkwi.

                                                                                                    

     Iwona Daria Pasławska

Udostepnij

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz jako gość

0
Komentarze | Dodaj swój
  • Brak komentarzy

cg

Linki

uhkc logo 
peremyszl logo 
wroclaw logo 
seminar logo  
ContentFileLogo UA 5